Overslaan en naar de inhoud gaan
Nederlands

‘Zo zijn jongens nu eenmaal!’ ADHD in historisch perspectief

Angela Crott

Nog niet zo lang geleden werden jongens gezien als mannen-in-wording, brutaal gedrag hoorde erbij. Tegenwoordig is baldadig en brutaal gedrag een probleem, vooral in de klas.

Begin twintigste eeuw werden jongens nog gezien als mannen-in-wording, op weg naar een belangrijke rol in de maatschappij. Dat ze in de tussentijd brutaal en baldadig waren, hoorde erbij. Tegenwoordig zijn diezelfde eigenschappen een probleem, vooral in de klas. Jongens zijn niet veranderd, wel veranderd is hoe opvoeders naar hen kijken. Welke maatschappelijke ontwikkelingen leidden ertoe dat de lawaai-, actie-, geldings-, en exploratiedrang van jongens in een steeds negatiever daglicht kwam te staan en nu zelfs gemedicaliseerd wordt?
         
Angela Crott studeerde aan de pedagogische academie Heerlen, was onderwijzeres en studeerde tussen 1990 en 1995 geschiedenis aan de Universiteit Leiden. In 2004 verscheen haar boek Is mijn zoon een macho? Over het opvoeden van jongens. In 2011 volgde haar proefschrift Van hoop des vaderlands naar ADHD’er. Het beeld van de jongen in opvoedingsliteratuur (1882-2005).

Georganiseerd ism. Lectoraat Integraal Jeugdbeleid, Hanzehogeschool Groningen

buttonPpt Powerpoint presentatie Angela Crott

Ook in deze serie

Zie ook

Kenniscafé Groningen
Wied Ruijssenaars en Wilfred Hofstetter
7 + .... = elf
Nederlands

Dyscalculie is een veel voorkomende rekenstoornis met ingrijpende gevolgen voor kinderen en volwassenen. Hoe leer je leven met deze beperking?

Placeholder
Presley Bergen, Sarah Blom, Roels Bosker, Wolbert van Wageningen, Sywert van Lienden
Wat is er mis met ons onderwijs?
Nederlands

Basisvorming, tweede fase, studiehuis, vmbo, competentiegericht leren, het nieuwe leren… Het Nederlandse onderwijs heeft al tientallen jaren te maken met een ongebreidelde verni