Overslaan en naar de inhoud gaan
Nederlands
Tijd
20:00 – 21:30
Locatie

Academy Building
Broerstraat 5
Groningen
Nederland

Tickets
€4,- / €2,- met SG-kortingspas / gratis voor studenten

Morbide Nieuwsgierigheid

Suzanne Oosterwijk

Mensen kiezen er vaak bewust voor om zichzelf bloot te stellen aan nare beelden of gruwelijke verhalen. Waarom zijn mensen toch zo nieuwsgierig naar het leed van anderen? Sociaal psycholoog Suzanne Oosterwijk (UvA) onderzoekt of de aantrekkingskracht van het leed van anderen – de morbide nieuwsgierigheid - mogelijk een functie heeft.

In het dagelijks leven komen mensen regelmatig in aanraking met het leed van andere mensen. In deze situaties hebben mensen een keuze: ze kunnen wegkijken, zappen, de krant dichtdoen, of de link negeren. Maar dit is niet wat er gebeurt. Mensen kiezen er vaak voor om zichzelf bloot te stellen aan nare beelden of gruwelijke verhalen. Deze nieuwsgierigheid naar dood, geweld of lichamelijk letsel wordt ook wel “morbide nieuwsgierigheid” genoemd. Hoe kun je morbide nieuwsgierigheid meten in het lab? Welke persoonlijkheidskenmerken hangen ermee samen? Wordt morbide nieuwsgierigheid beïnvloedt door de emoties van andere mensen in de sociale omgeving? Is het anders dan “gewone nieuwsgierigheid”? En tenslotte, heeft het leed van anderen informatieve waarde?

Suzanne Oosterwijk werkt als assistent professor bij de vakgroep Sociale Psychologie aan de Universiteit van Amsterdam. Ze is lid van het Amsterdam Interdisciplinary Center for Emotions (AICE) en het Amsterdam Brain and Cognition Center (ABC).

Zie ook

Placeholder
Dr. Marije Elferink-Gemser
Sporttalent langs de meetlat
Nederlands

‘Dat wordt een toppertje!’ De leken langs de lijn denken het al vroeg te weten. Dit voetballertje of die jonge hockeyster gaan het later helemaal maken. Mooie speculaties.

Janka Stoker, Yme Kuiper, Henk Eggens
Nederlands

De ideale leider bestaat niet. Elke tijd, iedere organisatie en zelfs iedere situatie kent zijn eigen type leider. Toch zijn we steeds op zoek naar ideale leidersfiguren.

Kenniscafé Groningen
Esther Hartman, Manon Hilbrands, Aafke van Mourik Broekman
Nederlands

Leerlingen die drie maal per week al bewegend taal- en rekenles krijgen, kunnen beter rekenen en spellen.