Overslaan en naar de inhoud gaan
Nederlands
Tijd
20:00
Locatie

Academiegebouw
Broerstraat 5
Groningen
Nederland

Tickets
€ 4,- / € 2,- SG-kortingspas / studenten gratis

Zo werkt aandacht

Stefan van der Stigchel

Reclameborden, Facebook-meldingen, websitebanners en verkeerslichten: onze ogen worden elke dag gebombardeerd met visuele informatie. Maar wat bepaalt wat ons opvalt en wat we negeren?

Cognitief psycholoog Stefan van der Stigchel bespreekt hoe we (digitale) informatie verwerken, waarom onze ogen meer zien dan we verwerken en wat voor gevolgen dit heeft in het dagelijks leven. Aandacht is iets heel fragiels dat al door één piepje van je smartphone teniet gedaan kan worden. Hoe kun je je wapenen tegen dit soort afleiders? Hoe werkt aandacht eigenlijk? En welke trucs halen ‘aandachtsarchitecten’, zoals reclamemakers, websitebouwers, app-ontwikkelaars en verkeersdeskundigen, uit de kast om onze aandacht te trekken?

Stefan van der Stigchel is universitair hoofddocent Experimentele Psychologie aan de Universiteit Utrecht. Hij staat aan het hoofd van de onderzoeksgroep AttentionLab die bekijkt hoe aandacht en visueel bewustzijn samen ons beeld van de wereld tot stand brengen.

Zie ook

Rafael Wittek, Frank Willems, Hans Risselada, Frido van Driem
Nederlands

De opkomst van sociale media en netwerksites creëert niet alleen nieuwe manieren van netwerken, maar biedt ook nieuwe mogelijkheden voor marketing.

Placeholder
Ray Moynihan. Introduction: Trudy Dehue
English

Pharmaceutical company marketing is merging with medical science, helping to turn the ordinary ups and downs of life into the symptoms of diseases and disorders.