Overslaan en naar de inhoud gaan
Placeholder
In serie
Nederlands

Hebbe Hebbe Hebbe...

Slaaf van reclame?
Bob Fennis

Reclame is in staat je te verleiden tot het kopen van gewenste, maar soms ook ongewenste producten en diensten. Telkens weer lukt het via reclameboodschappen om ons dingen aan te smeren waar we eigenlijk niet op zitten te wachten. We doneren aan instanties waarvan we nog niet eerder hadden gehoord, we kopen producten die we niet nodig hebben en we stemmen op politieke kandidaten met een bedenkelijke reputatie. Constant worden we blootgesteld aan verschillende reclameboodschappen en advertenties, maar wat voor invloed heeft dit op ons gedrag? Wetenschappelijk onderzoek geeft inzicht in de psychologie achter ons consumentgedrag en de werking van reclameboodschappen. Psychologische processen spelen een rol bij beïnvloeding, maar ook bij de weerstand tegen beïnvloeding. Wanneer is een reclame effectief, wat werkt en wat niet? Wanneer gaan consumenten overstag en wanneer ervaren zij weerstand? En hoe kan je als marketeer die weerstand verminderen?

Bob Fennis is hoogleraar Consumer Behaviour aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen. Daarvoor was Fennis als universitair hoofddocent verbonden aan de Universiteit Twente en de Universiteit Utrecht. Hij studeerde sociale psychologie aan de Universiteit Utrecht en communicatiewetenschap aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Ook in deze serie

Hanze Lecture
Frank Quix
English

The downfall in the retail sector seems to be unstoppable. The internet is often mentioned as the major disrupting factor. But, is this really the case?

Zie ook

Redmond O'Hanlon
A Journey through the History of Evolution
English

As adventurer, writer of travel books, scientist and Darwin specialist, Redmond O’Hanlon won the hearts of a broad audience.

SGG at Stukafest
Joram Tarusarira
English

What is the position of religion in our secularized society? Is religion merely a source of conflict and intolerance, leading to terrorism and holy wars?